Szkolenia z SMK
O projekcie
System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK) jest systemem teleinformatycznym wspomagającym przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.
Został on uruchomiony na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (wraz z jej późniejszą zmianą ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r.).
Udostępnienie systemu nastąpiło zgodnie z regulacjami prawnymi w trzech etapach: 1 maja 2016 r. dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów, a 1 maja 2017 r. dla lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych oraz w dniu 21 marca 2017 r. dla innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia.
SMK wprowadziło zmianę związaną z przejściem z papierowej do elektronicznej formuły ewidencji procesu kształcenia kadr medycznych.
Gromadzone w SMK informacje umożliwiają podmiotom zaangażowanym w proces kształcenia podyplomowego kadr medycznych skuteczną organizację, planowanie i monitorowanie tego procesu, prowadzenie analiz dotyczących zapotrzebowania w zakresie kadr medycznych w systemie ochrony zdrowia oraz ocenę jakości i skuteczności kształcenia.
Celem systemu jest także usprawnienie procesów biznesowych związanych z dostępem do informacji o stanie zasobów pracowników medycznych z uwzględnieniem wieku, posiadanej specjalizacji, ukończonych kursach. Wdrożenie SMK to kluczowy element informatyzacji procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.
W ramach SMK przetwarzane są dane dotyczące:
- lekarzy i lekarzy dentystów,
- farmaceutów,
- pielęgniarek i położnych,
- diagnostów laboratoryjnych,
- innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia.
Dzięki wprowadzeniu SMK użytkownicy zyskali szereg istotnych funkcjonalności:
Pracownicy medyczni:
- wnioskowanie o Lekarski Egzamin Końcowy (LEK) lub Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LDEK),
- wnioskowanie o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego lub kursów (specjalistycznych, kwalifikacyjnych),
- wnioskowanie na kursy szkolące odbywane w ramach specjalizacji,
- ewidencjonowanie procesu szkolenia odpowiednio w Elektronicznej Karcie Specjalizacji lub w Elektronicznej Karcie Kształcenia,
- wnioskowanie o przystąpienie do egzaminów przeprowadzanych na zakończenie procesu szkolenia specjalizacyjnego.
Jednostki szkolące:
- wnioskowanie o udzielenie akredytacji na prowadzenie szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie lub prowadzenie stażu,
- tworzenia w systemie w postaci elektronicznej planów kształcenia.
Urzędy wojewódzkie, MON, MSW:
- procedowanie wniosków o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego,
- ogłaszanie miejsc szkoleniowych do odbywania specjalizacji,
- zgłaszanie zapotrzebowania na miejsca szkoleniowe w ramach rezydentur,
- kierowanie kadr medycznych do rozpoczęcia specjalizacji,
- weryfikacji elektronicznej dokumentacji odbytego szkolenia specjalizacyjnego.
CMKP:
- obsługa procesu akredytacji jednostek szkolących,
- obsługa szkoleń i kursów w ramach specjalizacji.
CEM, CKPPiP:
- obsługa procesu egzaminacyjnego,
- tworzenie programów kształcenia,
- weryfikacja i publikacja harmonogramów.
Kierownik specjalizacji:
- planowanie w Elektronicznej Karcie Specjalizacji rocznego planu szkolenia,
- potwierdzanie w Elektronicznej Karcie Specjalizacji odbytych procedur, kursów i staży kierunkowych, w ramach nadzoru nad przebiegiem szkolenia specjalizacyjnego,
- potwierdzenie zakończenia specjalizacji.
System dostępny jest pod adresem: https://smk.ezdrowie.gov.pl/
Pomoc techniczną w zakresie SMK można uzyskać telefonicznie: 19 457 oraz mailowo: smk-serwis@csioz.gov.pl.
Pomoc świadczona w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 15.00.